Pengaruh Pembiasaan Keteladanan Terhadap Perilaku Disiplin Pada Anak PAUD Kelompok B
Abstract
This study aimed to obtain the data that concerned the effect of moral habituation on disciplinary behavior towards children. Quantitative data was employed using the design intact-group comparison as the research method. The study depicted that there was no effect on the previously mentioned study towards children’s disciplinary behavior, and it can be seen from the children’s disciplinary post-test average score, which was between 0.572 and 573. The result proves that the there is no significant influence on the development of disciplinary behavior in children.
References
Abidin, A. M. (2022). Penerapan Teori Belajar Behaviorisme dalam Pembelajaran (Studi Pada Anak). An-Nisa, 15(1), 1-8.
Af'idah, I. N., Rosyadah, I. F., & Putri, R. A. (2022). Analisis Gangguan Kecemasan Sosial Anak Berkebutuhan Khusus pada Usia Dini. Tinta Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(2), 167-184.
Anggraeni, C., Elan, E., & Mulyadi, S. (2021). Metode pembiasaan untuk menanamkan karakter disiplin dan tanggungjawab di ra daarul falaah tasikmalaya. Jurnal PAUD Agapedia, 5(1), 100-109.
Ichsan, F. N. (2021). Implementasi perencanaan pendidikan dalam meningkatkan karakter bangsa melalui penguatan pelaksanaan kurikulum. Al-Riwayah: Jurnal Kependidikan, 13(2), 281-300.
Komalasari, R. (2020). Model Pendidikan Karakter Anak Usia Dini Melalui Pembiasaan Positif dan Keteladanan di Tk Tadika Puri Gandaria Jakarta Selatan (Doctoral dissertation, Institut PTIQ Jakarta).
Mulyasa. (2014). Manajemen Pendidikann Karakter (Ke-4). Bandung: Bumi Aksara.
Salamah, U. (2019). Keteladanan orang tua dalam mendidik anak usia dini menurut abdullah nashih ulwan (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).
Sit, M. (2017). Psikologi perkembangan anak usia dini edisi pertama. Kencana.
Sugiyono, S. (2021). The evaluation of facilities and infrastructure standards achievement of vocational high school in the Special Region of Yogyakarta. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 25(2), 207-217.
Yenti, Y., & Maswal, A. (2021). Pentingnya peran pendidik dalam menstimulasi perkembangan karakter anak di PAUD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 2045-2051.
Copyright (c) 2024 Munira Abdul Rauf, Rapi Us Djuko, Setiyo Utoyo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



