Upaya Meningkatkan Minat dan Kemampuan Kognitif Siswa SMK Melalui Waze Apps

  • Hijrah Syahputra SMK N 3 Gorontalo
Keywords: waze, inquiry, discovery learning, mechanical

Abstract

The aim research is icreased instruction quality and utilized Waze software on Mekanika Teknik subject matter amongst SMK Negeri 3 Gorontalo, X TP-2 grade.  This research used classroom action research method, consisting of two cycles. Each cycles: (1) plan; (2) implement; (3) act observe; and (4) reflect. This research utilized Waze software in discovery learning strategy. Data collected from observation, questionnaire, and paper test. This research has revealed that, there were enhancement in the learning interest and cognitive skill of student. Based on these findings, it was therefore recommended that Mekanika Teknik Teacher should be encouraged to use Waze software on internet for effective instruction of Mekanika Teknik subject matter.

References

Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. 2010. Taxonomy for Learning, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives terjemahan Agung Prihantoro. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Berpendidikan. 2015, Desember 04). Pengertian, Rumus dan Bunyi Hukum Newton 1,2,3 serta Contoh Soal Hukum Newton. Diambil kembali dari Berpendidikan, Rujukan Online Dunia Pendidikan: http://www.berpendidikan.com
Crain, W. (2007). Theories of Development: Concepts and Aplications terjemahan Yudi Santoso. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Direktorat PSMK. 2013. Pembelajaran Berbasis Kompetensi dengan Pendekatan Saintifik. Jakarta: Direktorat PSMK, Kemendikbud.
Kemendibud. 2016. TIMSS Infografis. Diambil kembali dari Puspendik: http://puspendik.kemdikbud.go.id
Kemendikbud. 2016. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 21 Tahun 2016 tentang Standar Isi Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Kemendikbud.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI. (2013, Juni 4). Permendikbud No. 65 Tahun 2013 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah. Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta Pusat, DKI Jakarta, Republik Indonesia.
Maimunah, M. 2013. Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran IPA dengan Menggunakan Metode Discovery di SDN 16 Taruko Lintau Buo. Pedagogi Vol 13, No 1, 86-90.
Marfungatun. 2012. Peningkatan Motivasi Belajar Melalui Metode Pendekatan Inquiry. RADIASI, 97-100.
Mertler, C. A. 2011. Action Research, Mengembangkan Sekolah Memberdayakan Guru. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Newby, T. J., & et., al. 2011. Educational Technology for Teaching and Learning. Boston, MA: Pearson Education, Inc.
Pido, Z. 2010. Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Konsep Organisasi Kehidupan Melalui Model Kooperatif TIpe Discovery Learning . Jurnal Penelitian Pendidikan Ekonomi Vol. 2 No. 3.
Roblyer, M. D., & Doering, A. H. 2013. Integrating Educational Technology into Teaching. New York: Pearson Education. Inc.
Smaldino, S. E., Lowther, D. L., & Russel, J. D. 2012. Instructional Technology and Media for Learning Terjemahan Arif Rahman. Jakarta: Kencana.
SMK N 3 Gorontalo. 2016. Laporan Hasil Belajar Siswa SMK N 3 Gorontalo. Gorontalo: SMK N 3 Gorontalo.
Soetjipto, B. E. (2001). Inquiry as a Method of Implementing Active Learning. Jurnal Ilmu Pendidikan Vol 8, No 3, 191-2015.
Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta.
Supriyaningsih, D. 2013. Upaya Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Matematika Pada Siswa Kelas V SDN 2 Pangenjurutengah Melalui Metode Discovery Tahun 2011/2012. EKUIVALEN Vol 4, No 1, 19-23.
Susanto, A. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar, Cet. 1. Jakarta: Prenamedia Group.
Waze. (2016, Agustus 17). Tentang Waze. Diambil kembali dari Waze Indonesia: https://www.waze.com/id
Widiyanto, & Yogaswara, E. 2013. Mekanika Teknik. Jakarta: Kemendikbud.
Published
2020-04-14
How to Cite
Syahputra, H. (2020). Upaya Meningkatkan Minat dan Kemampuan Kognitif Siswa SMK Melalui Waze Apps. PEDAGOGIKA, 10(2), 72-83. https://doi.org/10.37411/pedagogika.v10i2.130
Section
Articles