Penerapan Pembelajaran Matematika Realistik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa

  • Akina Universitas Tadulako
  • Sulistiowati Universitas Tadulako
Keywords: Learning, Mathematic, Realisic

Abstract

This research aims to obtain a description of the application of  Mathematic Realistic Learning  (PMR) that can improve students learning outcomes on nets cubes and beams in class IV SDN Tanamodindi Palu. The type of this research is classroom action research. The design of this research referred to Kemmis and Mc. Teggart’s design. This research was conducted in two cycles. The results of this research indicating that through the application of realistic mathematic education that can improve student learning outcomes, by following the steps, as follow (1) present a contextual problem, (2) explain the contextual problem, (3) solving the contextual problem, (4) comparing and discuss answers, and(5) concluding.

References

Arikunto, Suarsimi. 2007. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara
Dasim Budimansyah, PAKEM Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif dan Menyenangkan, Bandung: PT. Genesindo, 2009, hlm. 76

Hudojo, Herman. 1990. Strategi Mengajar Belajar Matematika. Malang: IKIP Malang.
Kardi, S. dan Nur, M. 2005. Pengajaran Langsung. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya
Ningsih. 2013. Perbedaan Pengaruh Pemberian Apersepsi Terhadap Kesiapan Belajar Siswa Mata Pelajaran IPS Kelas VII A. Dalam Jurnal. 11 halaman. Tersediahttp://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/download/2349/2281. [13 Maret 2015]
Soviawati, Evi. 2011. Pendekatan Matematiaka Realistik (PMR) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Siswa Di Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Edisi Khusus No. 2, Agustus 2011. (Online) http://jurnal.upi.edu/penelitian-pendidikan/view/670/pendekatan-matematika-realistik--pmr--untuk--meningkatkan-kemampuan-berfikir-siswa-di-tingkat-sekolah-dasar.html (28 Maret 2015)
Sugiyono. 2009. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfa Beta.
Suherman, E, dkk. 2001. Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: JICA-UPI.
Sutrisno. 2012. Efektifitas Pembelajaran dengan Metode Penemuan Terbimbing Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Dalam Jurnal Pendidikan Matematika [Online]. Vol. 1 (4), 16 halaman. Tersedia: http://fkip.unila.ac.id/ojs/data/journals/II/JPMUVol1No4/016-Sutrisno.pdf. [20 Maret 2015].
Syahrianti. 2004. Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Pendekatan Realistik Pada Siswa Kelas II SLTP Negeri 4 Makassar. Skripsi. Makassar: FMIPA UNM.c
Published
2020-04-21
How to Cite
Akina, & Sulistiowati. (2020). Penerapan Pembelajaran Matematika Realistik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa . PEDAGOGIKA, 10(2), 101-111. https://doi.org/10.37411/pedagogika.v10i2.132
Section
Articles