Penerapan Teknik Outbound untuk Meningkatkan Komunikasi Antarpribadi Siswa

  • Sitti Nurkia Madrasah Aliyah Negeri 1 Enrekang
  • Sulkifly Universitas Negeri Gorontalo
Keywords: Outbound, comunication, interpersonal, students

Abstract

This study aims: To determine the implementation, an overview of interpersonal communication students before and after given Outbound techniques, and to find out the application of outbound techniques can improve interpersonal communication students in SMA Negeri 1 Enrekang. This research uses a quantitative approach with a Pre Experimental Design model. Data collection using a questionnaire and observation. Data analysis uses descriptive statistical analysis and inferential statistical analysis. The results showed that: (1) The implementation of outbound techniques to improve interpersonal communication of students at SMA Negeri 1 Enrekang was carried out with three games namely moving glass, chain messages, and beautiful images according to the scenario. (2) The level of interpersonal communication of students before being given outbound techniques is in the low category then increasing after being given outbound techniques that is in the medium and high categories. (3) Application of outbound techniques can improve student interpersonal communication at SMA Negeri 1 Enrekang.

References

Abimanyu, S. 1983. Teknik Pemahaman Individu. Ujung Pandang: FIP IKIP

Aelani, 2011. Penerapan Layanan Bimbingan Pribadi-Sosial untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Antarpribadi Siswa Kelas X SMA 15 Bandung (skiripsi). Bandung: UPI

Ancok, Djamaluddin. 2002. Outbound Management Training. Yogyakarta: UII Press

As’adi, M. 2009. The Power of Outbound Training. Jogjakarta. Power Books (IHDINA)
Asti, Badiatul, M. 2009. Fun Outbound Merancang Kegiatan Outbound yang Efektif. Yogyakarta: DIVA Press
Suranto, A.W., 2011. Komunikasi Interpersonal. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Cremer, Hildegard dan Siregar, M. 1993. Proses Pengembangan Diri. Jakarta: Grasindo.
Devito, Joseph. 2011. Komunkasi Antar Manusia. Tangerang: Kharisma Publishing Group.
Endang Mulyatingsih. (2011). Metode Penelitian Terapan Bidang Pendidikan. Bandung: Penerbit Alfabeta.
Eris Triana. (2012). Pengaruh Permainan (Games) Johari Windows terhadap Konsep Diri Remaja di Panti Asuhan Sinar Melati 7 Al Quddus Yogyakarta. Skripsi UNY.Tidak diterbitkan.
Hadi, S. 2004. Statistik, Jilid 2. Yogyakarta: Andi Offset.
Indriana, Dina. 2011. Ragam Alat Bantu Media Pengajaran. Jogjakarta. Diva Press.
Ismail, Andang. 2006. Education Games. Yogyakarta: NuansaAksar
Liliweri, Alo. 2007. Komunikasi Antar Pribadi. Bandung: Citra Aditya.
Littlejohn, Stephen W.,1999, Theories of Human Communication ed.6rd, California, Wadsworth.
Permatasari. R J. 2013. Upaya Meningkatkan Interaksi Sosial Melalui Experiential Learning Dengan Teknik Outbound Pada Siswa Kelas VII A Di Smp Negeri 13 Semarang (skripsi). Semarang: UNNES.
Renie Tri Herdiani & Mulyani, 2018. Pengembangan Model Bimbingan Kelompok Teknik Outbound Untuk Meningkatkan Komunikasi Antar Pribadi Mahasiswa. Cakrawala: Jurnal Pendidikan.12(2).198-203 http://dx.doi.org/10.24905/cakrawala.v12i2.1131
Rakhmat, Jalaludin. 1994. Psikologi Komunikasi, Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sinring, A, dkk. 2012. Pedoman Penulisan Skripsi Program S1 Fakultas Ilmu Pendidikan UNM. Makassar: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar.
Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sujianto. A.E., 2009. Aplikasi Statistik dengan SPSS 16,0. Jakarta: PT. Prestasi Pustakarya.
Suwarjo & Eva imania Eliasa. (2011). 55 Permainan (Games) dalam Bimbingan dan Konseling. Yogyakarta: Pramitra Publishing.
Tiro, 2004. Dasar-Dasar Statistik. Makassar: Badan Penerbit UNM.
Wijanarko, Wahyu. 2011. Pengaruh Metode Outbound Terhadap Pembentukan Karakter Kepemimpinan Siswa Sekolah Alam Indonesia. skripsi. Jakarta: Fakultas Psikologi Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.
Wiryanto, 2004, Pengantar Ilmu Komunikasi, Jakarta, Grasindo.
Published
2020-09-12
How to Cite
Nurkia, S., & Sulkifly. (2020). Penerapan Teknik Outbound untuk Meningkatkan Komunikasi Antarpribadi Siswa. PEDAGOGIKA, 11(2), 91-103. https://doi.org/10.37411/pedagogika.v11i2.179
Section
Articles