Kolaborasi Pola Asuh Orang Tua dan Guru Dalam Mendidik Anak Dengan Metode Agama
Abstract
The pupose of this study is to examine the collaboration between parenting styles of parents and teachers in education children using religious methods at TK Al-Khairaat kindergarten, dembe II, Gorontalo city. This study employed a decriptive qualitative method, focusing on the collaboration between parents and teachers in educating children through religious approaches. The subject involved 6 parents, and 3 teachers. The methods comprised observation, interview, and documentation. The study results showed that there is a parenting style where parents scrictly control the child, the child musr follow all parental commands, and children who do not obey their parents are subject to punishment. There is also a parenting style where parents provide freedom for children to socialize and engage in activities while mainting control over their activities, attending to the child’s needs, and fostering a good relathionship with the child. As for the teachers’s parenting style, they consistenly provide rewards, build good relationship with the children, and teach and instill, values related to ethics, morality, and worship.
References
Agus, Z. (2017). Pendidikan Akhlak Anak Dalam Keluarga Menurut Islam.
Raudhah Proud To Be Professionals : Jurnal Tarbiyah Islamiyah. https://doi.org/10.48094/raudhah.
Amalia, F. N., Mashita, N., & W, N. T. (2017). Fungsi Guru Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik Di Sekolah. Seminar Nasional Pendidikan.
Atika, A. N. (2019). Enam Metode Pola Asuh Orang Tua Untuk Peningkatan Social Skills. JURNAL ILMIAH DIDAKTIKA: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran. https://doi.org/10.22373/jid.v1
Ayun, Q. (2017). Pola Asuh Orang Tua dan Metode Pengasuhan dalam Membentuk Kepribadian Anak. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal. https://doi.org/10.21043/thufula.v5i1.
Fajriyah, A. I. (2021). Metode Mendidik Menurut Rasulullah Saw. In Skripsi IAIN Purwokerto.
Fatmawati, F. A. (2020). Pola Asuh Orang Tua Dan Pengaruhnya Terhadap Anak. JIEEC (Journal of Islamic Education for Early Childhood. https://doi.org/10.30587/jieec.v1i1
Gazali. (2018). Pendidikan Anak dalam Keluarga Prespektif Islam Ejournal.Stitdukotabaru.Ac.Id. https://ejournal.stitdukotabaru.ac.id/index.php/darululum/article/view.
Handayani, P. A., & Lestari, T. (2021). Pola Asuh Orang Tua terhadap Perkembangan Moral dan Pola Pikir Anak. Jurnal Pendidikan Tambusai,. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/1959
Harahap, S. rezeki. (2018). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Perilaku Religius Anak di Batalyon Zeni Tempur Kecamatan Medan Timur.
Hardivizon, H. (2017). Metode Pembelajaran Rasulullah SAW (Telaah Kualitas Dan Makna Hadis). BELAJEA: Jurnal Pendidikan Islam. https://doi.org/10.29240/bjpi.v2i2
Hernawati, H., & Kurniasih, I. (2021). Pentingnya Kolaborasi Antara Guru Dan Orang Tua Siswa Serta Masyarakat Pada Pendidikan Taman Kanak-Kanak. Fastabiq: Jurnal Studi Islam. https://doi.org/10.47281/fas.v2i2.
Hidayat, B., Putra, A. A., & Harahap, M. (2018). Pendidikan Anak Usia Dini Menurut Psikologi Islami. Generasi Emas. https://doi.org/10.25299/ge.2018.vol1(1).
Jannah, M. (2019). Peranan Guru Dalam Pembinaan Akhlak Mulia Peserta Didik Sulamul Ulum Dan Tpa Az-Zahra. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah.
Khaironi, M. (2017). Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, https://doi.org/10.29408/goldenage.v1i02.
Kirana, Z. C. (2021). Orang Tua Figur Idola Anak: Konsep Pendidikan Pola Asuh Islam. Jurnal Mu’allim, 3(2)
Lidarnita, L. (2019). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Pembentukan Kepribadian Anak-Anak Di Taman Kanak-Kanak As-Salam Kecamatan. Alam Barajo Kota Jambi. Jurnal Literasiologi, https://doi.org/10.47783/literasi
Puspito, I., & Rosiana, R. (2022). Pentingnya Peran Orang Tua Dalam Mendidik Anak. Inculco Journal of Christian Education https://doi.org/10.59404/ijce.v2i3.
Qadafi, M. (2019). Kolaborasi Guru Dan Orang Tua Dalam Mengembangkan Aspek Moral Agama Anak Usia Dini. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak ,. www.syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/awlady
S, P. (2022). Rekonstruksi Peran Guru dalam Pendidikan Islam. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i7.
Sari, P. P., Sumardi, S., & Mulyadi, S. (2020). Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Emosional Anak Usia Dini. Jurnal Paud Agapedia. https://doi.org/10.17509/jpa.v4i1
Siregar, F. R. (2016). Metode Mendidik Anak Dalam Pandangan Islam. Forum Paedagogik.
Sopian, A. (2016). Sopian, A. (2016). Tugas, Peran, Dan Fungsi Guru Dalam PendidikanT. Raudhah Proud To Be Professionals : Jurnal Tarbiyah Islamiyah.https://doi.org/10.48094/raudhah.v1i1.10gas, Peran, Dan Fungsi Guru Dalam PendidikanT. Raudhah Proud To Be Professionals : Jurnal Tarbiyah Islamiya
Sugiyono, (2011). (1967). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. In
Angewandte Chemie International
Editionhttps://www.academia.edu/118903676/Metode_Penelitian_Kuantitatif_Kualitatif_dan_R_and_D_Prof_Sugiono
Susilawaty, S., Kristiawan, M., & Sasongko, R. N. (2022). A Study of Health Education: Knowledge and Mothers’ Attitudes Towards Pulmonary Tuberculosis Treatment Seeking Behavior in Bengkulu City. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam. https://doi.org/10.30868/ei.v11i03.
Syafrida Siregar, L. Y. (2017). Pendidikan Anak Dalam Islam. Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak. https://doi.org/10.22373/bunayya.v1
Utama, F. T., Suja, A., & Setyawan, C. E. (2021). Metode Pembelajaran Ala Rasulullah Saw (Kajian Tentang Metode Pengajaran Rasulullah Saw Ditinjau Dari Hadist). Al-Mana. https://doi.org/10.36668/jal.v10i2
Wahidin. (2019). Peran Orang Tua Dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar Anak Sekolah Dasar. Pancar.
Wilda Sholikha, D. (2022). Pendidikan Parenting : Mengembangkan Kemampuan Orang Tua Dalam Mendidik Anak. Educatio.https://doi.org/10.29408/edc.v17i2.
Zarkasyi, M. Z. (2022). Kolaborasi Peran Guru dan Orang tua dalam Penanaman Nilai Agama Islam Anak Usia Dini di RA Az Zahra Kabupaten Bogor. JIESS Journal of Islamic Education and Social Science.
Copyright (c) 2024 Vera Febriyanti Suleman, Nurhayati Tine, Pupung Puspa Ardini

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.




