Analisis Tingkat Religiusitas Pada Mahasiswa Yang Mengikuti Organisasi
Abstract
This study is aims to describe of religious level by students who follow the organization. The study uses a quantitative descriptive study method. The withdrawal of samples in this research uses sampling, by cluster sampling techniques. The findings suggest that the religiosity of the student who attends the organization falls at a high rating of 28%, and a high category of 66%. This suggests that most research subjects have high religious levels. Therefore, effort is required for students who join the organization to maintain religiosity
References
Amirullah. (2016). IMM Untuk Kemanusiaan; Dari Nalar ke Aksi. Jakarta: CV Mediatama Indonesia. 1–413.
Ancok dan Suroso. (2019). Psikologi Islami (VIII). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Ayuningtyas, M. (2015). Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Organisasi Ikatan Mahasiswa Muhammadiyah Komisariat Muhammad Abduh Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Surakarta Periode 2014. Naskah Publikasi, 151, 10–17.
Azwar, S. (1993). Kelompok Subjek Ini Memiliki Harga Diri Yang Rendah"; Kok, Tahu...? Buletin Psikologi, 1(2), 13–17. https://doi.org/10.22146/bpsi.13160
Azwar, S. (2014). Metodologi Penelitian (XV). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Basri, A. S. H. (2018). Prokrastinasi Akademik Mahasiswa Ditinjau Dari Religiusitas. Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Dakwah Islam, 14(2). https://doi.org/10.14421/hisbah.2017.142-05
Chamadi, M. R., & Sumantri, R. A. (2019). Tipologi Gerakan Mahasiswa Melalui Organisasi Mahasiswa Islam Di Purwokerto. Titian: Jurnal Ilmu Humaniora, 03(02), 241–259.
Cyrus R. Mehta and Nitin R. Pate. (2019). Correlation between carotid intima-media thickness and serum TNF-alpha levels in female with rheumatoid arthritis of different ethnicities: A single-centre experience in Malaysia. Makara Journal of Health Research, 176–180. https://doi.org/10.7454/msk.v23i3.1145
Darokah, M., & Safaria, T. (2005). Perbedaan Tingkat Religiusitas, Kecerdasan Emosi, dan Keluarga Harmonis pada Kelompok Pengguna Napza dengan kelompok Non Pengguna. Indonesian Psychological, 2(2), 89–101. Retrieved from http://journal.uad.ac.id/index.php/HUMANITAS/article/view/318/210
Faujiah, R. A., Rahman, I. K., & Yono, Y. (2018). Prokrastinasi Akademik Ditinjau dari Religiusitas Siswa di SMA Negeri 10 Bogor. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 43–52. https://doi.org/10.29313/tjpi.v7i2.3952
Ghufron, M. N. & S. R. R. (2012). Teori-Teori Psikologi (III; R. Kusumaningratri, ed.). Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA.
Hadziq, A. (2019). Nasionalisme Organisasi Mahasiswa Islam dalam Menangkal Radikalisme di Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Surakarta. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 4(1), 50–59. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2019.vol4(1).2791
Hermawan, D. (2020a). Forus: Program Analisis Kategorisasi Skor Skala Psikologi. Jakarta: UHAMKA.
Hermawan, D. (2020b). Hubungan Antara Religiusitas dengan Kesepian pada Mahasiswa. Skripti. Tidak Diterbitkan. Jakarta: UHAMKA.
Hulukati, W., & Djibran, M. R. (2018). Analisis Tugas Perkembangan Mahasiswa Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Gorontalo. Bikotetik (Bimbingan Dan Konseling: Teori Dan Praktik), 2(1), 73. https://doi.org/10.26740/bikotetik.v2n1.p73-80
Huriati, & Hidayah, N. (2016). Krisis Identitas Diri pada Remaja. Sulesana, 10(1), 49–62. Retrieved from http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/sls/article/view/1851
Iflah, I., & Listyasari, W. D. (2013). Gambaran Penyesuaian Diri Mahasiswa Baru. JPPP - Jurnal Penelitian Dan Pengukuran Psikologi, 2(1), 33–36. https://doi.org/10.21009/jppp.021.05
Islamiyah, H. (2019). Bimbingan Konseling Qur’ani dalam Pembentukan Karakter Religius pada Kader Ikatan Mahasiswa Muhammadiyah (IMM) UIN Sunan Ampel Surabaya. Skripsi, 8(5), 55.
Ismail, W. (2009). Analisis Komparatif Perbedaan Tingkat Religiusitas Siswa Di Lembaga Pendidikan Pesantren, Man, Dan Smun. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 12(1), 87–102. https://doi.org/10.24252/lp.2009v12n1a7
Juniarly, A., & Dahtiarani, D. (2020). Peran Religiusitas terhadap Konformitas pada Mahasiswi Berhijab. Jurnal RAP (Riset Aktual Psikologi Universitas Negeri Padang), 10(2), 224. https://doi.org/10.24036/rapun.v10i2.106631
Koenig, H. (2018). Religion and Mental Health: Research and Clinical Applications. In Religion and Mental Health: Research and Clinical Applications.
Kurniawan, F., & Dwiyanti, R. (2013). Hubungan religiusitas dengan kontrol diri pada anggota intelkam polres cilacap. Jurnal Psikologi, 54–60.
Lestari, M. D. (2017). Perkaderan Intelektual Pimpinan Cabang Ikatan Mahasiswa Muhammadiyah Kabupaten Sukoharjo. 15(1).
Listiari, E. (2011). Hubungan Antara Tingkat Religiusitas dan Pengendalian Diri pada Remaja Tingkat SMA. Jurnal Psikologi, Vol. 7, pp. 56–66. Retrieved from https://ejournal.up45.ac.id/index.php/psikologi/article/view/129/125
Marliani, R. (2013). Hubungan Antara Religiusitas Dengan Orientasi Masa Depan Bidang Pekerjaan Pada Mahasiswa Tingkat Akhir. Jurnal Psikologi UIN Sultan Syarif Kasim Riau, 9(Desember), 130–137.
Marliani, R. (2016). Hubungan Antara Religiusitas dengan Prestasi Belajar pada Mahasiswa Fakultas Syariah dan Hukum UIN Sunan Gunung Djati Bandung Angkatan 2012. Jurnal Psikologi Integratif, Vol. 4, pp. 136–147.
Muchtar, D. Y. (2019). Peran religiusitas dalam pembentukan konsep diri remaja. TAZKIYA: Journal of Psychology, 3(2), 179–191. https://doi.org/10.15408/tazkiya.v20i2.9165
Nuandri, V. T., & Widayat, I. W. (2014). Hubungan Antara Sikap terhadap Religiusitas dengan Sikap terhadap Kecenderungan Perilaku Seks Pranikah pada Remaja Akhir yang Sedang Berpacaran di Universitas Airlangga Surabaya. Jurnal Psikologi Kepribadian Dan Sosial, 3(2), 60–69.
Nugroho, A., & Rosita. (2019). Peranan Ikatan Mahasiswa Muhammadiyah dalam Membentuk Karakter Islami Mahasiswa di Universitas Muhammadiyah Purwokerto 1,2). Prociding Seminar Nasional Prodi PAI UMP Tahun 2019, 203–216.
Nur, F., & Ramli, R. (2017). Pengaruh Kepengurusan Ikatan Mahasiswa Muhammadiyah Terhadap Pengembangan Soft Skill Mahasiswa. Istiqra’, IV(2), 213–228.
Nurhanjani, N., & Wahyudi, H. (2019). Studi Deskriptif Mengenai Dimensi Religiusitas pada Mahasiswa yang Melakukan Kohabitasi di Tempat Kost X Bandung. Prosiding Psikologi, 352–358. Retrieved from http://repository.unisba.ac.id/handle/123456789/21770
Nusron, L. Amalia, Widodo, S., & Budiarto, D. setyo. (2019). Apakah Good University Governance Berhubungan Dengan Religiusitas Mahasiswa? Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 16(2), 110–121. https://doi.org/10.31849/jieb.v16i2.2326
Oetomo, P. F., Yuwanto, L., & Rahaju, S. (2019). Faktor Penentu Penyesuaian Diri pada Mahasiswa Baru Emerging Adulthood Tahun Pertama dan Tahun Kedua. Jurnal Ilmiah Psikologi MIND SET, 8(02), 67–77. https://doi.org/10.35814/mindset.v8i02.325
Putri, F. (2012). Perbedaan Tingkat Religiusitas dan Sikap Terhadap Seks Pranikah Antara Pelajar yang Bersekolah di SMA Umum dan SMA Berbasis Agama. CALYPTRA: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Universitas …, 1(1), 1–9. Retrieved from https://journal.ubaya.ac.id/index.php/jimus/article/view/45
Raudatussalamah;, & Susanti, R. (2017). The Role of Religiousity: Keikutsertaan dalam Pembinaan Keislaman Mahasiswa dan Implikasinya Terhadap Kesejahteraan Psikologis Mahasiswa Tahun Pertama. Jurnal Psikologi Islam, 4(2), 181–190. Retrieved from http://jpi.api-himpsi.org/index.php/jpi/article/download/48/20/
Rosiana, D. (2011). Penyesuaian Akademis Mahasiswa Tingkat Pertama. Prosiding SNaPP: Sosial, Ekonomi Dan Humaniora, 2(1), 491–496. Retrieved from http://proceeding.unisba.ac.id/index.php/sosial/article/view/309
Sari, Y., Fajri, A., & Syuriansyah, T. (2012). Religiusitas Pada Hijabers Community Bandung. Prosiding Seminar Nasional Penelitian Dan PKM : Sosial, Ekonomi, Dan Humaniora, 3(1), 311–318.
Sasmitho, A. M. (2013). Hubungan Antara Religiusitas Dengan Konsep Diri Mahasiswa Program Studi Bimbingan dan Konseling Universitas Negeri Yogyakarta Angkatan 2010. Skripsi, 66(1997), 37–39.
Sholeh, A. (2017). IMM Autentik Melacak Autentisitas dan Substansi Gerakan Ikatan Mahasiswa Muhammadiyah (1st ed.). Surabaya: Pustaka Saga.
Silmi, L. (2018). Internalisasi Ajaran Islam pada Kegiatan Ikatan Mahasiswa Muhammadiyah Komisariat Pondok Internasional K.H. Mas Mansur Periode 2017. Publikasi Ilmiah, 1(1), 1–8. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1016/j.cirp.2016.06.001%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.powtec.2016.12.055%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.ijfatigue.2019.02.006%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.matlet.2019.04.024%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.matlet.2019.127252%0Ahttp://dx.doi.o
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (25th ed.). Bandung: Alfabeta.
Sutanti, K. et al. (2011). Sistem Perkaderan Ikatan. Retrieved from http://library1.nida.ac.th/termpaper6/sd/2554/19755.pdf
Widhiarso, W. (2014). Pengategorian data dengan menggunakan statistik hipotetik dan statistik empirik. Fakultas Psikologi . Universitas Gajah Mada., 1–3. Retrieved from http://widhiarso.staff.ugm.ac.id/wp/wp-content/uploads/Widhiarso-Pengategorian-Data-dengan-Menggunakan-Statistik-Hipotetik-dan-Statistik-Empirik.pdf
Copyright (c) 2021 Dony Darma Sagita, Dede Miftah Fauzi, Jumadi Mori Salam Tuasikal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.