Peran Guru Dalam Meningkatkan Kemampuan Anak Memecahkan Masalah Di Sentra Bahan Alam Kelompok A

  • Tiara Universitas Negeri Gorontalo
  • Sri Wahyuningsi Laiya Universitas Negeri Gorontalo
  • Nunung S. Jamin Universitas Negeri Gorontalo
  • Mita Sari Universitas Negeri Gorontalo
Keywords: The role og the Teacher, Solving Problems, Center for Natural Materials

Abstract

It applied a qualitative approach with a descriptive method and employed data collection techniques such as observation, interviews, and documentation. The study's subjects were the teachers and children at the research site. The data analysis involved describing the relevant findings obtained in the field regarding the aforesaid problem. The research findings indicated that teachers play a crucial role in the process of developing problem-solving skills in the context of the Natural Materials Center. Teachers need to employ engaging and experimental teaching methods that align with children's interests to fulfill this role. In conclusion, the teachers have successfully enhanced children's problem-solving abilities by acting as facilitators/informants, mediators, and classroom managers

References

Azwar, S. 2010. Reliabilitas dan validitas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Djamarah. 2003. Guru dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif suatu pendekatan teoritis psikologis. PT Rincka Cipta, Jakarta

kebudayaan republik indonesia nomor 137 tahun 2013 tentang standar nasional pendidikan anak usia Dini. Jakarta

Latif, dkk. 2013. Orientasi Baru Pendidikan Anak Usia Dini Teori dan Aplikasi PT Kencana Prenada Media Group

Majid, abdul. 2008, Perencanaan Pembelajaran Standar Kompetensi Guru. PT Remaja Rosdakarya Offset. Bandung

Mulyasa, 2009. Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Moleong,. 2010. Metode penelitian kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya

Rachmawati. 2011. Strategi pengembangan kreativitas pada anak usia taman kanak-kanak. Jakarta: Kencana.

Rebecca. 1995. The complete learning center book. Beltsville: Gryphon House

Soetjipto & kosasi. 2009. Profesi Keguruan Rineka cipta Jakarta

Sugiyono. 2009. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Alfabeta, Bandung

Supriyadi. 2001. Kreativitas Kebudayaan & Perkembangan Iptek, Bandung: Alfabeta

Sugiyono. 2011. Metode penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D. Bandung : Alfabeta

Usman Uzer. 2009. Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT Remaja Roskarya

Wulan, dkk. 2011. Mengasah kecerdasan pada anak. Pustaka pelajar. Yogyakarta

Yusuf, dkk. 2011. Perkembangan Peserta Didik. Rajagrapindo Persada. Bandung.

Yudhistira. 2012. Pendidikan karakter dengan motode sentra. Bekasi: Media Pustaka Sentra.

Imam Musbikin 2012 Pintar mengatasi masalah tumbuh kembang anak FlashBooks

Published
2023-09-27
How to Cite
Tiara, Sri Wahyuningsi Laiya, Nunung S. Jamin, & Sari, M. (2023). Peran Guru Dalam Meningkatkan Kemampuan Anak Memecahkan Masalah Di Sentra Bahan Alam Kelompok A. Student Journal of Early Childhood Education, 3(2), 224 - 237. https://doi.org/10.37411/sjece.v3i2.2563