Partisipasi Masyarakat terhadap Penyelenggaraan Pendidikan Anak Usia Dini Di Desa Parinding

  • Ade Agusriani Makassar
  • Fitri Universitas Negeri Gorontalo
Keywords: partisipasi masyarakat; penyelenggaraan pendidikan anak usia dini

Abstract

Community participation in early childhood education is important because it will support the success of early childhood education. This study aims to determine efforts to increase community participation in the implementation of early childhood education in Parinding Village and obstacles in increasing community participation in implementing early childhood education in Parinding Village, Baraka District, Enrekang Regency. This type of research is classified as qualitative research with a phenomenological approach. The data sources are the head of Parinding Village, the head of the Kindergarten, the Kindergarten Committee, the head of the Kindergarten Foundation and community leaders and parents of students. Data collection methods used are observation, interviews and documentation. The data obtained is then processed using data processing and data analysis techniques through three stages, namely: data reduction, data display and data verification. The results of the study show that efforts to increase community participation in the implementation of early childhood education are; 1) Involve parents of students in supporting learning programs in kindergarten; 2) Carry out outreach activities; 3) Involve the parents of students in the implementation of parenting. Meanwhile, the inhibiting factors in increasing community participation in the implementation of early childhood education are; 1) The factor of ignorance and lack of understanding of parents; 2) Low education factor; 3) The factor of lack of socialization; 5) Low economic factors; 6) The busy factor of the community.

References

Abid, A. M., Fakhruddin and Suminar, T. (2018) ‘Partisipasi Masyarakat dalam Keberhasilan Program PAUD yang Terintegrasi Dengan Posyandu’, 3(2), pp. 158–165.
Agusriani, A. (2022) ‘Studi Fenomenologi: Gambaran Pola Asuh Orang Tua Suku Lamaholot’, Indonesian Journal of Early Childhood Education, 5(2), pp. 80–89.
Ananda, R. (2020) ‘Program Pengembangan Desa Mitra untuk Meningkatkan Angka Partisipasi Anak Usia Dini pada Lembaga PAUD’, Jurnal abdidas, 1(1), pp. 12–15.
Anggresta, V., Maya, S. and Saleh, F. (2021) ‘Sosialisasi Parenting Tentang Pentingnya Pendidikan Intelektual dan Karakter dalam Menghadapi Perkembangan Zaman’, Jurnal Pengabdian Kepada Mayarakat, 5(2), pp. 429–437.
Anisa, F. et al. (2022) ‘Analisis Partisipasi Masyarakat dalam Pengelolaan PAUD Nonformal Kelompok Bermain di Daerahnya’, Jurnal Multidisipliner Bharasumba, 1(2), pp. 231–237.
Apriyanti, H. (2019) ‘Pemahaman Orang Tua Terhadap Pentingnya Pendidikan Anak Usia Dini’, Education Journal : Journal Education Research and Development, 3(1), pp. 13–18.
Arifin, B., Dermawan, A. and Habsyi, I. (2022) ‘Peran Serta Masyarakat dalam Pendidikan’, Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora, 2(2), pp. 163–177.
Cahayanengdian, A., Oktaria, R. and Sofia, A. (2021) ‘Pandangan Orang Tua Tentang Pendidikan Anak Usia Dini Parental Views on Early Children Education’, PEDAGOGI: Jurnal Anak Usia Dini dan Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), pp. 1–6.
Cahyani, A. and Munajat, A. (2021) ‘Partisipasi Orang Tua Terhadap Program Layanan Pendidikan Anak Usia Dini di Kecamatan Waluran’, Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), pp. 5118–5122.
Fajari, L. E. W., Sa’diyah, H. and Aini, S. (2022) ‘Sosialisasi Pentingnya Pendidikan Bagi Generasi Muda di Kelurahan Cikerai Kecamatan Cibeber Kota Cilegon’, Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), pp. 416–425.
Gomes, F. De and Saam, T. (2023) ‘Partisipasi Masyarakat dalam Penyelenggaraan Paud di Kecamatan Lelak Kabupaten Manggarai’, Jurnal Lonto Leok, 5(1), pp. 8–20.
Hadi, A., Asrori and Rusman (2021) Penelitian Kualitatif: Studi Fenommenologi, Case Study Grounded Theory, Itnografi, Biografi.
Hadijah, S. and Masita (2021) ‘Meningkatkan Kesadaran Masyarakat dalam Mendukung Terselenggaranya Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) Melalui Kegiatan Ibu Pembianaan Ketahanan Keluarga (PKK) di Desa Pela Kec. Monta’, Pemikiran dan penelitian pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(1), pp. 1–24.
Hafid, E. (2017) Hadis Parenting: Menakar Validasi Hadis Pendidikan Anak Usia Dini. 2017.
Halima and Kiromi, I. H. (2020) Peranan Masyarakat Terhadap Pentingnya Pendidikan Anak Usia Dini untuk Mencetak Generasi Unggul di Dusun Penangan Desa Sokaan.
Hardianti, Kusyairy, U. and Muh, R. T. (2020) ‘Penerapan Metode Demonstrasi dalam Meningkatkan Keterampilan Salat pada Anak Usia Dini’, Indonesian Journal of Early Childhood Education, 3(2), pp. 80–89.
Kinanti, D. A. and Trihantoyo, S. (2021) ‘Urgensi partisipasi orang tua siswa dalam penyelenggaraan pendidikan bermutu’, Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 9(2), pp. 256–264.
Lestari, N. G. A. M. Y. (2019) ‘Program Parenting untuk Menumbuhkan Kesadaran Pentingnya Keterlibatan Orang Tua di PAUD’, Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), pp. 8–17.
Marasabessy, A. and Muhammad, S. (2020) ‘Partisipasi Masyarakat Sekolah’, Jurnal PENDAS: Pendidikan Dasar, 1(2), pp. 25–31.
Nengsi, A. W. (2019) ‘Analisis Problematika Anak Usia 3-4 Tahun Belum Mendapatkan Pendidikan di PAUD’, Al Fitrah Journal Of Early Childhood Islamic Education, 2(2), pp. 300–308.
Nurhasanah and Dwiyama, F. (2019) ‘Pengembangan Lembaga PAUD Melalui Implementasi Manajamen Berbasis Sekolah’, Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 8(1), pp. 800–815.
Nurhayadi, Y. and Aditiya Agasi, A. (2018) ‘Pengarahan Tentang Pentingnya Pendidikan Usia Dini di Kampung Bulak Kecamatan Pondok Gede, Bekasi’, 01(1), pp. 43–51. doi: 10.22236/syukur.
Rahmat, U. et al. (2023) ‘Partisipasi Orang Tua dalam Mewujudkan Layanan Pengembangan Anak Usia Dini Holistik Integratif di TK Mukhlis Kabupaten Garut’, Jurnal Ilmiah Potensia, 8(1), pp. 196–206.
Robingatin and Khadijah (2019) ‘Kemitraan Orangtua dan Masyarakat dalam Program Pendidikan Anak Usia Dini’, AL-ATHFAAL: Jurnal Il,miah Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), pp. 35–57.
Rochana, S. and Bungsu, M. R. (2019) ‘Partisipasi Orang Tua dan Tokoh Masyarakat dalam Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) Tunas Inspiratif di Desa Cihampelas Kecamatan Cihampelas Kabupaten Bandung Barat’, Jurnal Comm-Edu, 2(2), pp. 126–132.
Sekosi, M. K. C. L., Boleng, L. M. and Betty, C. G. (2021) ‘Participation of Parents and Community Leaders in the Implementation of Early Childhood Education Kotenwalang in Tanjung Bunga District , East Flores Regency’, Early Childhood Education and Development Studies (ECEDS), 2(2), pp. 49–53.
Sihaloho, W. et al. (2023) ‘Pendidikan dan Masyarakat’, Jurnal Dirosah Islamiyah, 5(1), pp. 898–905. doi: 10.17467/jdi.v5i3.4368.
Suci Nova Pakniany, L., Imron, A. and Degeng, I. N. S. (2020) ‘Peran Serta Masyarakat dalam Penyelenggaraan Pendidikan’, Jurnal Pendidikan: Teori Penelitian dan Pengembangan, 5(3), pp. 271–278.
Sutrisno, A., Yudistira, I. and Alfarisi, U. (2021) ‘Pentingnya pendidikan anak di usia dini’, Jurnal Pengabdian Masyarakat, pp. 1–4.
Syam, S. et al. (2022) ‘Partisipasi masyarakat terhadap program pendidikan anak usia dini desa bulo wattang kabupaten sidenreng rappang’, JIA, 10(1), pp. 38–44.
Taib, B. et al. (2021) ‘Peran Pendidikan Anak Usia Dini Terhadap Fungsi Sosialisasi Dalam Keluarga Di Kelurahan Tadenas Kecamatan Moti’, Jurnal Ilmiah Cahaya Paud, 3(2), pp. 1–10.
Yolanda, A. M. and Eriani, E. (2022) ‘Analisis Angka Partisipasi PAUD dalam Mewujudkan Pendidikan Berkualitas di Provinsi Riau’, Mitra Ash-Shibyan: Jurnal Pendidikan dan Konseling, 5(01), pp. 1–16.
Published
2024-02-02