Pengaruh Penggunaan Konten Dance TikTok Terhadap Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun di TK Nusa

  • Maryani Dawe Universitas Negeri Makassar
  • Herlina Universitas Negeri Makassar
  • Rika Kurnia R Universitas Negeri Makassar
Keywords: TikTok Dance Content, Gross Motor Skill, Early Childhood Education

Abstract

This research aims to determine whether or not there is an effect of using Tik Tok dance content on the gross motor development of children aged 5-6 years at Nusa Makassar Kindergarten before and after being given treatment. The research approach used is a quantitative approach with a Quasi Experimental Design type of research. Sampling in this research used purposive sampling. The sample in this study was 20 children, 10 children as the control group and 10 children as the experimental group. The data analysis techniques used are descriptive statistical analysis and non-parametric statistical analysis. Based on the research results, it can be concluded that the gross motor skills of children who were given treatment to imitate dance movements in the experimental group were better than those in the control group. The results of data analysis showed an average increase in the experimental group of 8.1 while in the control group it was 5.5 and the test results showed a sig. (2-tailet) 0.004 < 0.05, then H0 is rejected and H1 is accepted, this proves that the use of tik tok dance content has a significant influence on the gross motor skills of children aged 5-6 years at Nusa Makassar Kindergarten.

References

Amin, Nur Fadilah., Garancang, Sabaruddin., Abunawas, Kamaluddin.(2023). Konsep Umum Populasi dan Sampel Dalam Penelitian. Jurnal Kajian Islam Kontemporer, (Online) 14(1)

Arifudin, O., Hasbi, I., Setiawati, E., et al. (2021). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Buku. Widina Bhakti Persada Bandung, (Online)

Arifiyanti, Nurul., Fitriana, Rifka., Kusmiyati, Rina., Sari Novi Kurnia., & Usriyah, Siti. (2019). Motorik Kasar Anak Usia Dini. Jurnal Al_Athfal, (Online) 2(2) 36-44,

Baan, Addriana B., Rejeki, Hendriana S., & Nurhayati. (2020). Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia Dini. Jurnal Bungamputi, (Online) 1(20) 14-21

Herlina., Amal Azizah. (2021). Pengaruh Keterampilan Origami Dalam Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun Pada TK Sulawesi Kota Makassar.

Lismayani, Angri., Rahmi, Sitti., Amriani, Sri Rika., Pratama, Muh. Isbar. (2023). Pengembangan Model Permainan Scrabbel Sederhana Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia Dini. Cokroaminoto Journal of Primary Education, (Online) 6(1)

Mahmuda, Siti., Hajerah, & Zinuddin, Isnawati. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Melalui Kegiatan Kolase Pada Anak Kelompok B di TK Muslimat Miftahul Ulum Kab. Pemalang Jawa Tengah. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Pembelajaran, (Online) 3 56-65

Mayar, Farida., & Sriandila, Regil. (2021). Pentingnya Mengembangkan Fisik Motorik Anak Sejak Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, (Online) 5(3) 9769-9775

Monicha, Nisa. (2020). Peningkatan Kemampuan Motorik Kasar Melalui Permainan Sirkuit. Jurnal Cikal Cendekia, (Online) 1(1) 33-42

Mujtahidah., Handayani, Sri Sulatri Dewanti., Budiartati Emmy. (2022). Pengaruh Gerak dan Lagu Melalui Media Aplikasi Tik Tok Terhadap Perkembangan Fisik Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Smart Paud, (Online) 5(2) 82-90

Munasti, K., Purnama, S., Fitriani D. et al. (2022). Aplikasi TikTok Sebagai Alternatif Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, (Online) 6(6) 7153-7162

R, Rika Kurnia., Lismayani, Angri., Rusmayadi., Herlina., & Ilyas, S.N. Hidayah. (2024). Peran Orang Tua Dalam Membentuk Karakter Anak di Era Digital. Jurnal Hasil-Hasil Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat, (Online) 3(1) 36-40

Rifani, Haliza., Rachmayani, Ika., & Astini, Baik Nilawati. (2022). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Tiktok Terhadap Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun di TK Negeri 2 Peteluan Indah Tahun 2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, (Online) 7(4)

Tibyani, Pan Nabilah At., & Adhe, Kartika Rinakit. (2021). Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Tiktok Untuk Menstimulasi Fisik Motorik Kasar Pada Tingkat Pencapaian Perkembangan Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal PAUD Teratai, (Online) 10(2) 67-82

Wina., Musi, Muhammad Akil., Rusmayadi, R, Rika Kurnia., Dzulfadhilah, Fitriani.(2023). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Menggunakan Video Animasi Untuk Meningkatkan Kosakata Di Taman Kanak-Kanak Pusat Padu Lino. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, (Online) 2(1)

Published
2024-07-31