Pengaruh Media Mozaik Bentuk Geometri Terhadap Kecerdasan Visual-Spasial Anak Usia 5-6 Tahun
Abstract
This experimental quantitative research applied on-group pretest-posttest design. Based on a sample of 16, the children showed an increase in the average result of pre-test by 18.8, meaning that the child's spatial visual intelligence is in the category of developing. Meanwhile, the data from posttest obtained an average of 32, meaning that the child's spatial visual intelligence is in the category of developing as expected. These results proved that there is a significant effect before and after treatment. Based on the results of the t test on (ɑ) = 0.05 obtained ttable = 0.213 and t count = 20,09, which means tcount ≥ t table 20.09 ≥ 0.213 and in other words, H0 is rejected and H1 is accepted. Thus, the research hypothesis states that there is an influence of geometric shape mosaic media on visual-spatial intelligence of the children at TK Teratai Kindergarten in Huangobotu Village, Kabila Bone District, Bone Bolango Regency.
References
Arina Yuan Dkk, Potensia, J. I. (2022). Universitas Muhammadiyah Ponorogo, Jawa Timur. 7(1), 56–63.
Basri, M. (2022). Upaya Meningkatkan Kreativitas Anak Melalui Kegiatan Mozaik Di Ra Darul Arafah Desa Lau Bakeri Kutalimbaru. Jurnal Raudhah, 10(1). https://doi.org/10.30829/raudhah.v10i1.1657
FUAT, (2020). Geometri Datar : Individual Textbook. Pasuruan : Lembaga A cademic & Research Institute.
Kustandi C., dan Darmawan D., (2020). Pengembangan Media Pembelajaran “Konsep dan Aplikasi Pengembangan Media Pembelajaran Bagi Pendidik di Sekolah dan Masyarakat”. Jakarta : KENCANA.
Kuswendi U., (2020). Environmental literacy sekolah dasar. Purwakarta : CV Tre Alea Jacta Pedagogie.
Layli, R., (2014). Peningkatan Kecerdasan Visual Spasial Anak Kecerdasan visual spasial adalah dengan mengerjakan kegiatan sesuai Imajinasi merupakan bagian integral perkembangan setiap anak dan layak dipupuk dengan mengajar-. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 8.
Magnalena I., (2021). Tulisan Bersama Tentang Media Pembelajaran SD. Bojong Genteng, Jawa Barat : CV Jejak.
Novitasari, Y. (2018). Analisis Permasalahan "Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini”. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(01), 82–90. https://doi.org/10.31849/paudlectura.v2i01.2007.
Nurfadhillah S., dan Rosnaningsih A., (2021). Media Pembelajaran tingkat SD. Bojong Genteng, Jawa Barat : CV Jejak.
Pa’indu, S., Sinaga, R., & Keriapy, F. (2021). Studi Kecerdasan Visual-Spasial Pada Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Sentra Balok. SHAMAYIM: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani, 1(1), 78–91. https://doi.org/10.51615/sha.v1i1.6
Qurniyawati, (2020). Mozaik Bentuk Geometri Untuk Meningkatkan Kecerdasan Visual Spasial Anak Usia 5-6 Tahun Di Ra Mutiara Hati Manyaran Semarang. (n.d.).
Restian A, (2017) Wawasan Creativity Indonesia dan Mancanegara Sekolah Dasar. Malang : Universitas Muhammadiyah Malang.
Rezieka, D. G., Munastiwi, E., Na’imah, N., Munar, A., Aulia, A., & Bastian, A. B. F. M. (2022). Memfungsikan Jari Jemari melalui Kegiatan Mozaik sebagai Upaya Peningkatan Motorik Halus Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4321–4334. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2501.
Rozana S., Dkk (2020). Pengenalan Kognitif Anak Usia Dini, Teori dan Praktik. KotaTasikmalaya, Jawa Barat : Adi Publisher.
Semiawan C., (2022). Pemikiran Pendidikan. Tengerang Selatan : TOPAZART.
Sufa F.F, (2022). Konsep Matematika Untuk Anak Usia Dini. Surakarta : UNISRI Press.
Sugiyono, (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: ALFABETA CV
Copyright (c) 2023 Sri Rahayu A. Humakor, Icam Sutisna , Apriyanto A.J Pauweni
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.