Kajian Literatur: Tinjauan Sistem Manajemen Laboratorium IPA di SD, SMP, dan SMA
Abstract
This study aims to examine laboratory management systems across primary and secondary education levels in Indonesia—namely elementary (SD), junior high (SMP), and senior high schools (SMA)—with a focus on practices, challenges, and improvement strategies. The research method employed is a literature review, analyzing 30 relevant national journals, consisting of 10 for each educational level. The findings reveal that the application of management functions (planning, organizing, actuating, and controlling) varies across levels and depends on available resources. At the elementary level, laboratory management remains basic and is often undocumented. In junior high schools, formal structures begin to develop, yet they are hampered by the lack of technical personnel and inadequate facilities. Senior high schools exhibit more structured and complex management systems, though still challenged by insufficient evaluation mechanisms and staff training. The study concludes that effective laboratory management requires ongoing teacher training, supportive policies, and the integration of technology to ensure safety, efficiency, and quality in science education. Recommendations include enhancing teacher capacity, recruiting professional laboratory technicians, and establishing SOPs based on national education standards.
References
Aulia, A. N., Nurjanah, S., & Solviana, M. D. (2024). ANALISIS MANAJEMEN LABORATORIUM BIOLOGI DI SEKOLAH MENENGAH ATAS DI KOTA BANDAR LAMPUNG. LENSA (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan IPA, 14(2), 69-74.
Altunova, N., & Artun, H. (2020). Evaluation of the science laboratory applications course in a pre-service primary school teacher curriculum. Journal of Science Learning, 3(3), 205–215.
Darmayanti, W. (2022). Analisis Manajemen Laboratorium Kimia di SMA Negeri Se-Kabupaten Aceh Singkil (Skripsi, Universitas Islam Negeri Ar-Raniry, Banda Aceh). Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Prodi Pendidikan Kimia.
Dewi, N. P. N. P. (2022). Analisis Pengelolaan Laboratorium Kimia di SMA Negeri 1 Sawan (Skripsi, Universitas Pendidikan Ganesha). Program Studi Pendidikan Kimia, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam.
Ginting, S. (2024, Juli 4). Analisis minimnya laboratorium IPA di Sekolah Dasar Pancur Batu dan dampaknya terhadap pembelajaran. Seminar Nasional Hasil Riset dan Pengabdian, Universitas PGRI Adi Buana, Surabaya.
Hadilla, Syaidatul, et al. (2023). "Analisis Standarisasi Laboratorium IPA Dalam Mendukung Implementasi Kurikulum Merdeka Di SMP Negeri 3 Kota Langsa." Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Pendidikan, 2(3), 144-151.
Hamidah, A., Sari, N., & Budianingsih, R. S. (2013). Manajemen laboratorium biologi beberapa SMA swasta di Kota Jambi. Jurnal Sainmatika, 7(1), 1–9. ISSN: 1979-0910.
Islamisi, Astalini, & Haerul Pathoni. (2017). Manajemen laboratorium dalam pembelajaran fisika di SMA Negeri 1 Kota Jambi. Artikel ilmiah tidak diterbitkan, Program Studi Pendidikan Fisika, FKIP Universitas Jambi.
Kartikasari, P., Ilmiyati, N., & Maladona, A. (2021). Analisis pengelolaan laboratorium IPA dalam meningkatkan mutu pembelajaran IPA di SMP Negeri 1 Banjar. J-KIP (Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan), 2(3), 251–258.
Lafau, A., Nazara, S., Zebua, A., Waruwu, J. P. S., Baeha, A. M., & Lase, N. K. (2025). Analisis pelaksanaan manajemen laboratorium IPA di SMP Negeri 3 Gunungsitoli. J-KIP (Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan), 6(2), 339–351. https://doi.org/10.25157/j-kip.v6i2.17321.
Lestari, N. A., Jauhariyah, M. N. R., & Deta, U. A. (2017). Pelatihan manajemen laboratorium untuk pengelola laboratorium IPA tingkat SMA di Kabupaten Bojonegoro. Jurnal Asesor Abdi, 3(1), 17–21.
Musdalifa, M., & Faridah, F. (2021). Manajemen Laboratorium di SMP Negeri 7 Enrekang. JAK2P: Jurnal Administrasi, Kebijakan dan Kepemimpinan Pendidikan, 2(1), 104-117.
Nahdiyaturrahmah, N., Pujani, M., & Selamet, K. (2023). Pengelolaan laboratorium ilmu pengetahuan alam (IPA) SMP Negeri 2 Singaraja. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA, 12(1), 45–58.
Nurhadi, A. (2018). Manajemen laboratorium dalam upaya meningkatkan mutu pembelajaran. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 4(1), 1–12. http://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/tarbawi
Pratama, F. Y. (2023). Analisis pengelolaan laboratorium IPA di SMP Muhammadiyah 9 Bojonegoro. Prosiding SNPS (Seminar Nasional Pendidikan Sains) 2023: Inovasi Penelitian dan Pengabdian Bidang Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam (SAINS) serta Pembelajarannya untuk Mendukung Implementasi Kurikulum Merdeka dan Pembangunan Berkelanjutan, 217–223.
Reci, dkk. (2023). Meningkatkan prestasi belajar IPA melalui manajemen laboratorium di SMA Negeri 2 Rejang Lebong. J-KIP (Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan), 4(3), 215–225.
Rosada, T., & Haryanto, D. (2017). Panduan pengelolaan dan pemanfaatan laboratorium IPA. Direktorat Pembinaan SD, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Rumain, S. N. J., Dewinofrita, D., & Rumandan, R. J. (2023). Manajemen Laboratorium Komputer: Studi Kasus pada SMA Negeri 8 Kabupaten Seram Bagian Barat. EUREKA (JURNAL PEMIKIRAN DAN PENELITIAN MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM), 1(1), 1-12.Sani, R. A. (2018). Pengelolaan laboratorium IPA sekolah (Sri Budi Hastuti, Ed.). Jakarta: Bumi Aksara.
Rini, E. F. S., Bramastia, A., Aditia, K., Fitriani, F., & Siswanto, P. (2024). Analysis of science laboratory management to support science learning: A systematic review. Integrated Science Education Journal, 5(1), 49–58. https://doi.org/10.37251/isej.v5i1.799.
Sari, R., Dayana, D., & Farida, I. (2018). Analisis profil manajemen laboratorium dalam pembelajaran kimia di SMA wilayah Sumedang. Jurnal Tadris Kimiya, 3(1), 73–82.
Salim, B., Wulandari, R., & Kusnaningsih. (2022). Analysis of laboratory management and utilization in science learning at Banyuajuh 2 Elementary School: Implementation of farming activities to grow children's natural intelligence. Maktab: Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 1(3), 701–707.
Setiawati, L., Sopyan, T., & Maladona, A. (2021). Analisis pengelolaan laboratorium IPA dan alternatif praktikum IPA pada masa pandemi Covid-19 di SMP Negeri 1 Ciamis. J-KIP (Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan), 2(3), 229–240.
Shulkhah, & Mustoip, S. (2020). Penggunaan laboratorium untuk meningkatkan keterampilan proses siswa di MIN Yogyakarta 2. EduBase: Journal of Basic Education, 1(1), 1–13.
Susilo, S., & Amirullah, G. (2018). Pengelolaan dan pemanfaatan laboratorium sekolah bagi guru Muhammadiyah di Jakarta Timur. Jurnal SOLMA, 7(1), 127–137.
Suslistya, R., & Mahadewi, I. G. A. (2023). Manajemen laboratorium sebagai langkah peningkatan mutu pelaksanaan praktikum IPA. e-Jurnal IAIN Sorong. https://e-jurnal.iainsorong.ac.id
Wardani, I. S., Juniarso, T., Rachmadtullah, R., Irianto, A., & Susiloningsih, W. (2022). PELATIHAN MANAJEMEN LABORATORIUM TERPADU BAGI GURU SDN KEPUH KIRIMAN SIDOARJO. Jubaedah: Jurnal Pengabdian dan Edukasi Sekolah (Indonesian Journal of Community Services and School Education), 2(3), 349-355.
Yuliana, I. P., & Marwa. (2024). Manajemen pengelolaan laboratorium IPA di SMPS Ekadura Lestari. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(3), 45329–45336. https://doi.org/10.21831/jptam.v8i3.21881
Zahra, F., Ramadhani, L., & Putri, S. (2022). Optimalisasi manajemen laboratorium IPA di SMP Kota Pekanbaru. Jurnal ARIPI, 2(2), 101–110. https://journal.aripi.or.id.
Copyright (c) 2025 Salma Samputri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.