Studi Deskriptif tentang Hubungan Kehadiran dan Prestasi UAS pada Mata Kuliah Dasar Kewirausahaan Mahasiswa Pendidikan IPA UNM Angkatan 2024

  • Salma Samputri Universitas Negeri Makassar
Keywords: Korelasi person, kewirausahaan, projek.

Abstract

This study is a analyze the relationship between attendance scores and Final Semester Examination (UAS) achievements in the Basic Entrepreneurship course for students of the Science Education Study Program at Makassar State University class of 2024. The data used includes attendance scores and UAS scores from 29 students. The analysis results show that the average student attendance score is 81.4, while the average UAS score is 64.1. Pearson correlation analysis resulted in a coefficient value of 0.717 with a significance value of p < 0.001, which indicates a strong and significant positive relationship between attendance scores and final exam grades. This finding confirms that the level of student attendance greatly influences the achievement of final exam scores in entrepreneurship courses. Therefore, increasing the discipline of attendance and active involvement in the learning process is the key to student academic success

References

De Klerk, E., Palmer, J., & Alexander, T. (2021). Academic advising and student success: The impact of personalized support. Journal of Student Affairs Research and Practice, 58(2), 134–149.
Hadijah, N., & Kamaruddin, S. A. (2023). Pentingnya Pendidikan Kewirausahaan di Perguruan Tinggi. Jurnal Ekonomi Manajemen, 4(1), 43–50. https://doi.org/10.46963/asatiza.v4i1.805
Hamdan. (2024). Peran Pendidikan Kewirausahaan di Perguruan Tinggi dalam Meningkatkan Daya Saing Mahasiswa dalam Memasuki Dunia Kerja. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 12(2), 734–749.
Hanifa, S., dkk. (2023). Pengaruh Kehadiran Mahasiswa terhadap Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 12(1), 55-64.
Hikam, S., Amalina, N., Wahyudi, C. A., & Mutiara, K. (2023). Implementasi Pembelajaran Kewirausahaan Berbasis Proyek Untuk Meningkatkan Daya Tarik dan Berpikir Kreatif Siswa di SMPN 3 Blitar. 1(3).
Hutari, T., Yulastri, A., & Yuliana, Y. (2020). Evaluasi Program Mahasiswa Wirausaha Universitas Negeri Padang. Ensiklopedia Sosial Review, 2(1), 58–68. https://doi.org/10.33559/esr.v2i1.457
Mulyana, R. A., Nurchotimah, A. S. I., & Mutaqin, Z. (2022). Konsep Pendidikan Kewirausahaan Di Perguruan Tinggi. EDUEKSOS: The Journal of Social and Economics Education, 11(1), 8–19. http://dx.doi.org/10.24235/edueksos.v11i1
Nafie, N. A. La, & Hamid, A. (2022). Kajian Pembelajaran Kewirausahaan Pada Perguruan Tinggi. Prosiding Seminar Hasil Penelitian, 252–257.
Parastry, A., Safitri, N., Fitriati, R., Administrasi, F. I., & Indonesia, U. (2024). EVALUATION OF THE ENTREPRENEURSHIP EDUCATION PROGRAM AT THE UNIVERSITAS INDONESIA USING A SOFT SYSTEM METHODOLOGY APPROACH. 7, 9537–9546.
Rahmawati, F., & Susanto, A. (2024). Pengembangan Model Pembelajaran Kewirausahaan Berbasis Proyek untuk Menumbuhkan Motivasi Berwirausaha. Dinamika Pembelajaran: Jurnal Pendidikan Dan Bahasa, 1(3), 233–241.
Ramdani, A., Rakhmat, C., Nurdin, E. S., & Kosasih, A. (2023). Pembelajaran Kewirausahaan Di Perguruan Tinggi (Studi Analisis Kuanitatif Deskriptif Terhadap Profil Karakter Kinerja Mahasiswa). Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 11(1), 5–20. https://doi.org/10.26740/jepk.v11n1.p5-20
Samuel, J. I., & Maramis, J. B. (2022). Urgensi Enterpreneurship Education Bagi Mahasiswa Perguruan Tinggi. Jurnal Pembangunan Ekonomi Dan Keungan Daerah, 23(1), 1–13.
Sari, Y. P., Suparno, & Sugandi, Y. S. (2022). Pengaruh Kehadiran dan Partisipasi Mahasiswa terhadap Hasil Belajar pada Mata Kuliah Kewirausahaan. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 6(3), 347–357. https://journal.uny.ac.id/index.php/jkp/article/view/44687
Tumangger, A.S., dkk. (2024). Analisis Kesiapan Kurikulum Kewirausahaan pada Mahasiswa Pendidikan Sains. Jurnal Pendidikan Sains Terapan.
Wardhani, J. P. K., Riani, A. L., & Susilaningsih. (2020). Pembelajaran Kewirausahaan Berbasis Proyek. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Administrasi Perkantoran (SNPAP), 54–59. https://jurnal.uns.ac.id/snpap/article/view/27894/21756
Wardhani, K. (2023). Pembelajaran Kewirausahaan Berbasis Proyek. Jurnal SNPAP, Universitas Sebelas Maret.
Yanti, A., & Giatman, M. (2024). Evaluasi Program Kewirausahaan Pengembangan Produk Kreatif pada Mata Pelajaran Kewirausahaan di SMK Negeri 1 Kecamatan Luak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8, 7311–7319. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/13507%0Ahttps://jptam.org/index.php/jptam/article/download/13507/10401
Zannah, G. N. R., & Astri, G. (2022). JIMEA | Jurnal Ilmiah MEA ( Manajemen , Ekonomi , dan Akuntansi ). Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, Dan Akuntansi), 6(3), 38–51.
Published
2025-06-01