Pengaruh Penggunaan Gadget terhadap Perilaku dan Prestasi Siswa Sekolah Dasar SD Muhammadiyah 1

  • Nursyaida Universitas Muhammadiyah Gorontalo
  • Yulanti S. Mooduto Universitas Muhammadiyah Gorontalo
  • Rahmat Universitas Muhammadiyah Gorontalo
Keywords: Penggunaan gadget, Perilaku siswa, Prestasi akademik, Sekolah dasar, Dampak teknologi

Abstract

This study aims to determine the effect of gadget use on the social and academic behavior of elementary school students. The study used a quantitative approach with a survey method of 120 students from several elementary schools in urban areas. The instruments used were questionnaires and student academic achievement data analyzed using simple linear regression. The results showed that there was a significant relationship between the intensity of gadget use and a decrease in positive social behavior, such as social skills and empathy. In addition, a negative correlation was found between the duration of gadget use and academic achievement, where students who used gadgets for more than three hours per day tended to have lower academic grades. The conclusion of this study is that excessive gadget use can have a negative impact on the social behavior and academic achievement of elementary school students. Therefore, supervision and regulation of gadget use time by parents and teachers are needed to minimize negative impacts and direct the use of technology positively in the learning process.

References

Aulia, R., & Rahman, H. (2023). Dampak Penggunaan Gadget yang Tidak Terkontrol terhadap Motivasi Belajar dan Nilai Akademik Siswa. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 7(3), 101-109.Purwanto, A., Pramono, R., Asbari, M., Hyun, C. C., Wijayanti, L. M., & Putri, R. S. (2021). Studi pemanfaatan gadget dalam proses pembelajaran anak usia sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(2), 55–66.
Ashifa, R., Yulianti, Y., & Wahyuningsih, Y. (2022). Pengaruh Penggunaan Gadget terhadap Perilaku Sosial dan Prestasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 503-510.Cox RH. Sport Psychology Concepts and Applications. New York: McGraw-Hill., 564; 2012Setyawati, T. (2020). Dampak penggunaan gadget terhadap perilaku sosial anak usia sekolah dasar. Jurnal Psikologi Pendidikan, 8(1), 34–42.
Handayani, S., & Mulyani, R. (2022). Korelasi penggunaan gadget dengan hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 9(3), 88–95.
Handayani, R., & Mulyani, S. (2022). Pengaruh Penggunaan Gadget terhadap Fokus Belajar dan Hasil Akademik Siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(3), 112-120.Purwanto, A., et al. (2021). Pengaruh Penggunaan Gadget terhadap Perilaku dan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(1), 45-56.
Kurniawan, B., & Fadilah, N. (2023). Hubungan Durasi Penggunaan Gadget dengan Kemampuan Bersosialisasi Anak Usia Sekolah. Jurnal Psikologi Pendidikan, 11(1), 56-63.Setyawati, D. (2020). Dampak Penggunaan Gadget Berlebihan terhadap Kemampuan Bersosialisasi Anak. Jurnal Psikologi Anak, 8(2), 78-85.
Putri, A., & Suryani, T. (2023). Manfaat dan Dampak Negatif Penggunaan Gadget pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Anak, 9(1), 33-40.
Santrock, J. W. (2021). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Slameto. (2022). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Putra, D., & Febrianto, A. (2023). Pengaruh Penggunaan Gadget Lebih dari Dua Jam per Hari terhadap Fokus Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(2), 67-74.
Wahyuni, L. (2022). Pengaruh Penggunaan Gadget terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 14(2), 89-95.
Published
2025-07-01