Deskripsi Kemampuan Bahasa Ekspresif Anak Usia 4-5 Tahun Di TK Al-Ikhlas Soguo

  • Cindy Cendriani Balowa Universitas Negeri Gorontalo
  • Icam Sutisna Universitas Negeri Gorontalo
  • Sri Wahyuningsi Laiya Universitas Negeri Gorontalo
Keywords: skill, Expressive language, Early childhood education

Abstract

The purpose of this study was to describe the expressive language skills of children aged 4-5 years at Al-Ikhlas Soguo Kindergarten, Bolaang Uki District, South Bolaang Mongondow Regency. The research method used in this research is descriptive qualitative involving 15 children as a sample. Data collection techniques used in the form of observation, interviews, and documentation. the data analysis technique used is the interactive model by Milles & Hubberman. The results obtained show that children's expressive language skills focus on the ability to express wishes, ideas and interests, participate in conversations, say simple sentences and use question words. However, in showing expressive language, children still need more time.

References

Amri, N. A. (2017). Pengaruh Metode Bermain Peran Terhadap Kemampuan Komunikasi (Bahasa Ekspresif) Anak Taman Kanak-Kanak Raudhatul Athfal Alauddin Makassar. Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, dan Pembelajaran, 1(2), 105-110.

Devianty, R. (2017). Bahasa sebagai cermin kebudayaan. Jurnal tarbiyah, 24(2).

Fadlillah, M. (2019). Buku ajar bermain & permainan anak usia dini. Prenada Media.

Fakhruddin, A. U. (2018). sukses menjadi guru PAUD. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Hartanto, F., Selina, H., Zuhriah, H., & Fitra, S. (2016). Pengaruh perkembangan bahasa terhadap perkembangan kognitif anak usia 1-3 tahun. Sari Pediatri, 12(6), 386-90.

Kurniawan, A., Ningrum, A. R., Hasanah, U., Dewi, N. R., Putri, N. K., Putri, H., & Uce, L. (2023). Pendidikan anak usia dini. Global Eksekutif Teknologi.

Kusbudiah, Y. (2018). Peningkatan Kemampuan Bahasa Ekspresif Anak Melalui Kegiatan Sandiwara Boneka Pada Mata Diklat Praktek Pembelajaran Di Raudhatul Athfal (RA). Jurnal Diklat. VII(33):3. DOI:http://moreraf.kemenag.go.id/documents/article/98775960702159738/downlo ad.

Saputri, M. C. D., & Widayati, S. (2016). Meningkatkan kemampuan bahasa ekspresif melalui kegiatan bermain peran makro pada kelompok A. Jurnal P AUD Teratai, 5(3), 91-94.

Sari, F., Suardana, I. M., & Zainuddin, M. (2020). Pengaruh pendekatan saintifik terhadap kemampuan bahasa ekspresif anak kelompok B.Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 5(4), 498-502.

Wulandari, B. C., Mujidin, M., & Hayuningtyas, F. (2021, December). MENINGKATKAN KEMAMPUAN BAHASA EKSPRESIF MENGGUNAKAN METODE BERCERITA. In Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru FKIP UAD (Vol. 1, No. 1).

Published
2023-03-31
How to Cite
Balowa, C. C., Sutisna, I., & Laiya, S. W. (2023). Deskripsi Kemampuan Bahasa Ekspresif Anak Usia 4-5 Tahun Di TK Al-Ikhlas Soguo . Student Journal of Early Childhood Education, 3(1), 01-08. https://doi.org/10.37411/sjece.v3i1.1095

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>